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Academic Year/course: 2023/24

525 - Master's in Economics

61338 - Globalization, International Trade and Economic Geography


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
61338 - Globalization, International Trade and Economic Geography
Faculty / School:
109 - Facultad de Economía y Empresa
Degree:
525 - Master's in Economics
ECTS:
3.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

Modern economic theory cannot be understood without the revolution brought about in the eighties of the last century by the emergence of the New Theory of International Trade and in the nineties by the New Economic Geography, thanks to the work of authors such as Lancaster, Dixit, Stiglitz, Helpman, Ethier, Fujita, Thisse, Puga and, above all, Krugman. The work of authors such as Lancaster, Dixit, Stiglitz, Helpman, Ethier, Fujita, Thisse, Puga and, above all, Krugman, who made contributions along both lines.

The importance of considering the differentiated product or introducing increasing returns into models is difficult to overstate. Likewise, concepts such as path dependence, hysteresis, circular causation, endogenous asymmetry or catastrophic agglomerations are key in the most recent models.

From an empirical point of view, it is essential to know how the models and their theoretical implications have been contrasted with real-world data.

2. Learning results

The student, in order to pass this subject, must demonstrate the following results.

1.- To understand what globalization is, its causes, consequences and limits.

2.- To know the main models that explain why countries trade.

3.- To understand the theoretical models of economic geography.

4.- To master the main empirical results related to economic geography.

5.- To be able to carry out a solid empirical application that describes and analyses a specific economic landscape.

6.- To understand the basic theoretical fundamentals and the most important empirical regularities associated with urban economics

3. Syllabus

1.- Introduction.

2.- Globalization.

BLOCK I: INTERNATIONAL TRADE

3.- Introduction. Some data on world trade. 

4.- Models that explain inter-industrial trade: Ricardo and Heckscher-Ohlin.

5.- The Helpman-Krugman model: inter- and intra-industrial trade.

BLOCK II: ECONOMIC GEOGRAPHY

6.- Introduction. Some data on specific economic landscapes: Europe, USA and China.

7.- The centre-periphery model.

8.- Other models of New Economic Geography (NGE).

9.- Instruments for empirical work.

10.- Economic geography: main empirical results.

11.- Introduction to Urban Economics I. The basic theoretical model.

12.- Introduction to Urban Economics II. Empirical aspects.

4. Academic activities

Face-to-face classes and individual student work.

5. Assessment system

There is a final exam to which students can bring all the bibliographic and computer material they want (notes, books, laptops).

The grade of the final exam may be modified upwards, up to two points, by the presentation, by the student, of a voluntary work.

 


Curso Académico: 2023/24

525 - Máster Universitario en Economía

61338 - Globalización, comercio internacional y geografía económica


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
61338 - Globalización, comercio internacional y geografía económica
Centro académico:
109 - Facultad de Economía y Empresa
Titulación:
525 - Máster Universitario en Economía
Créditos:
3.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La moderna Teoría Económica no se puede entender sin la revolución que supuso en los años ochenta del pasado siglo la eclosión de la Nueva Teoría del Comercio Internacional y en los noventa de la Nueva Geografía Económica, gracias al trabajo de autores como Lancaster, Dixit, Stiglitz, Helpman, Ethier, Fujita, Thisse, Puga y, sobre todos ellos porque hizo aportaciones en ambas líneas, Krugman.

La importancia de considerar el producto diferenciado o de introducir en los modelos rendimientos crecientes es difícil de exagerar. Asimismo, conceptos como dependencia del camino, histéresis, causación circular, asimetría endógena o aglomeración catastrófica son claves en los modelos más recientes.

Desde un punto de vista empírico es fundamental conocer cómo los modelos y sus implicaciones teóricas se han contrastado con datos del mundo real.

2. Resultados de aprendizaje

El estudiante, para superar esta asignatura, deberá demostrar los siguientes resultados.

1.- Entender qué es la globalización, sus causas, consecuencias y límites.

2.- Conocer los principales modelos que explican por qué comercian los países.

3.- Comprender los modelos teóricos de Geografía Económica.

4.- Dominar los principales resultados empíricos relacionados con la Geografía Económica

5.- Ser capaz de llevar a cabo una aplicación empírica sólida que describa y analice un paisaje económico concreto.

6.- Entender los fundamentos teóricos básicos y las regularidades empíricas más importantes asociadas a la Economía Urbana.

3. Programa de la asignatura

1.- Introducción.

2.-  Globalización.

BLOQUE I: COMERCIO INTERNACIONAL

3.- Introducción. Algunos datos sobre el comercio mundial. 

4.- Modelos que explican el comercio interindustrial: Ricardo y Heckscher-Ohlin.

5.-  El modelo de Helpman-Krugman: comercio inter e intraindustrial.

BLOQUE II: GEOGRAFÍA ECONÓMICA

6.- Introducción. Algunos datos sobre paisajes económicos concretos: Europa, USA y China.

7.- El modelo centro-periferia.

8.- Otros modelos de la Nueva Geografía Económica (NGE).

9.- Los instrumentos para el trabajo empírico.

10.- Geografía Económica: los principales resultados empíricos.

11.- Introducción a la Economía Urbana I. El modelo teórico básico.

12.- Introducción a la Economía Urbana II. Los aspectos empíricos.

4. Actividades académicas

Clases presenciales y trabajo individual del estudiante.

5. Sistema de evaluación

Hay un examen final al cual los estudiantes pueden acudir con todo el material bibliográfico e informático que quieran (apuntes, libros, portátiles).

La nota del examen final se podrá modificar al alza, hasta dos puntos, con la presentación, por parte del alumno, de un trabajo voluntario.